Soda Stream reklam har verkligen ökat de senaste åren. Människor handlar mer kolsyremaskiner än någonsin förr och det säger inte lite. Den första kolsyremaskinen för hemmabruk tillverkades 1903 av en engelsman vid namn Guy Gilbey. Gilbey fortsatte att spinna på sin innovation och snart kunde han sälja sin «Apparatus for aerating liquids» till högklassiga hem. Soda Stream blev senare namnet på hans maskiner, och fortfarande idag – 100 år senare – går den bäst säljande kolsyremaskinen under samma namn.
Trots att kungahuset samt andra nobla hushåll hade egna sodastreamers redan under början av 1900-talet, så skulle det dröja till 50-talet innan Soda Stream reklam skulle synas på den kommersiella marknaden. Då började allmänheten så smått få upp ögonen för att kunna kolsyra sina egna drycker, ungefär samtidigt som Coca-Cola lanserades i Europa.
Försäljningen gick likväl sakta. I ett efterkrigseuropa hade flera människor säkert andra prioriteringar och även ifall den unga generationen absolut ville ha kolsyremaskiner så var det, som jämt, föräldrarna som höll i pengarna. På 70-talet kom vändningen. Soda Streamers började säljas i massor och än idag förknippas ofta kolsyremaskiner i allmänhet, och Soda Stream i synnerhet, med 70- samt 80-talsnostalgi.
Kolsyremaskiner används inte enbart för att kolsyra vatten, man kan även göra smaksatt bordsvatten eller egen läsk. Idag är efterfrågan på kolsyrade drycker enorm och vi är många som har släpat många tunga flaskor och backar, till största del fyllda med vatten, hem från affären, bara för att tvingas släpa tillbaka tomflaskorna för återvinning därpå.
Idag känns det som ett onödigt slitgöra, onödigt, och fel miljötänk. Samtliga dessa liter vatten måste ju komma någonstans ifrån och långa är deras transporter. Alla utsläpp från lastbilar och andra fordon kan undvikas, om man slutar lägga pengar på buteljerade drycker.
Men så är ju kruxet att vi gillar vår kolsyra, och en smaksatt Ramlösa eller Loka är ju godare än normalt, tråkigt kranvatten. Eller? Livsmedelsverket garanterar att vårt svenska kranvatten håller bra och säker kvalitet, vi har tillgång till ett av jordens renaste vatten, omedelbart i våra kökskranar. Tråkigt att inte ta det tillvara. Med en kolsyremaskin kan man göra sitt kranvatten fullt av fräsch kolsyra och med hjälp av lite aromer kan man få fram samma goda smaker som de man älskar i sin Ramlösa.
Fördelen med att smaksätta sitt eget bordsvatten är att man kan få det ännu godare genom att man personligen kan avgöra hur mycket eller lite smak man vill ha i. Aga säljer bordsvattenaromer, liksom Aromhuset, som har mångårig kunskap och stort sortiment av smaker. Är man mer inne på läsk så tillverkar Soda Stream själv essenser, men det lite mer svårhittade märket Sonjo, har ett större utbud på den svenska marknaden.
Soda Streams största konkurrent i Sverige är Wassermaxx från Aga. De tillverkar motsvarande produkter och när Wassermaxx vinner gällande aningen lägre priser så vinner Soda Stream på sitt namn samt sin erfarenhet. «Get busy with the fizzy» var en klassisk och lyckad Soda Stream slogan under 80- och 90-talen. Soda Stream reklam har verkligen varit effektiv, och den håller än idag.